10 مه 2023- یک مطالعه ی جدید نشان داده است که پسران دارای اضافه وزن در مقایسه با پسران با وزن طبیعی، حجم بیضه کمتری دارند و همین موضوع آنها را در معرض خطر ناباروری در بزرگسالی قرار می دهد. این مطالعه در ژورنال اروپایی غدد درون ریز در 18 آوریل 2023 منتشر شد.

محققان اطلاعاتی در مورد حجم بیضه، سن، شاخص توده بدنی و مقاومت به انسولین را از 268 کودک و نوجوان جمع آوری کردند. آنها دریافتند که حجم بیضه پسران با وزن طبیعی، 1.5 برابر بیشتر از پسرانی است که در سنین قبل از بلوغ دارای اضافه وزن یا چاقی بودند. حجم بیضه کودکان و نوجوانان مورد مطالعه با سطوح انسولین طبیعی، 1.5 تا 2 برابر بیشتر از افراد مبتلا به هایپرانسولینمی است، وضعیتی که اغلب با دیابت نوع 2 همراه است که در آن بیماران سطح انسولین بیشتری در خون خود دارند. بنابراین، افراد دارای اضافه وزن یا چاق، افراد مبتلا به هایپرانسولینمی یا مقاومت به انسولین، حجم بیضه کمتری نسبت به همتایان سالم خود نشان دادند. از آنجایی که حجم کم بیضه تولید ضعیف‌تر اسپرم را در بزرگسالی پیش‌بینی می‌ کند، محققان معتقدند کاهش وزن می‌ تواند به بیماران در جلوگیری از ناباروری در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

ناباروری هم بر سلامت روانی و هم بر زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد در سنین باروری تاثیر می گذارد. ناباروری 48 میلیون زوج را در سال 2010 تحت تاثیر قرار داده بود. اگرچه ناظران اغلب ناباروری مردان را نادیده می گیرند، محققان معتقدند که این ناباروری مسئول حدود نیمی از موارد ناباروری زوجین است. با این حال، در بیشتر موارد، دلیل ناباروری مردان نامشخص است. بر اساس یک مطالعه آلمانی که ناباروری را در بیش از 20000 بیمار مرد مراجعه کننده به مرکز باروری ارزیابی کرد، برای حدود 70 درصد از آنها هیچ علتی تشخیص داده نشد. درصد قابل توجهی از بیماران مرد بدون فرزند، هیچ توضیحی برای ناباروری خود ندارند. تحقیقات همچنین نشان دهنده روندی به سمت کاهش غلظت اسپرم و تعداد کل اسپرم طی چهل سال گذشته است. به موازات کاهش تعداد اسپرم، شیوع چاقی کودکان در سراسر جهان از 32 به 42 میلیون افزایش یافته است. ناظران تخمین می زنند که حدود 60 درصد از کودکان امروزی تا سن 35 سالگی چاق خواهند شد.

بررسی های محققان ایتالیایی همچنین هیپوتروفی بیضه را در تقریبا یک چهارم مردان جوان 18-19 ساله که باروری آینده آنها در خطر است، نشان داده است. شرایط محیطی مختلف (از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده ی غدد درون ریز) و عادات شخصی (مانند سبک زندگی کم تحرک یا اختلالات خوردن) در چند دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است.

تاثیر چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط با چاقی بر رشد بیضه در دوران کودکی ناشناخته است. محققان در اینجا یک مطالعه مقطعی و گذشته نگر را بر روی کودکان و نوجوانان 2 تا 18 ساله انجام دادند که برای کنترل وزن بدن به واحد غدد درون ریز کودکان در دانشگاه کاتانیا در سیسیل مراجعه کرده بودند.

دکتر Rossella Cannarella، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: اگرچه شیوع چاقی در دوران کودکی در سراسر جهان در حال افزایش است، تأثیر چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط با آن بر رشد بیضه به خوبی شناخته نشده است. در این مطالعه مشخص گردید که اضافه وزن یا چاقی با حجم پایین بیضه حوالی بلوغ مرتبط است. علاوه بر این، بیماری‌های مرتبط با چاقی، مانند هایپرانسولینمی و مقاومت به انسولین، بر حجم بیضه در قبل و بعد از بلوغ تأثیر می‌گذارند. بنابراین، ما حدس می زنیم که کنترل دقیق تر وزن بدن در دوران کودکی می تواند یک استراتژی پیشگیرانه برای حفظ عملکرد بیضه ها در آینده باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/urology/news/childhood-obesity-renders-high-risk-of-infertility-during-adulthood-111261